Przejdź do treści

Wpływ mediów tradycyjnych i społecznościowych na gospodarkę

Podczas tegorocznej edycji Forum Wizja Rozwoju w Gdyni, jednym z bloków tematycznych były „Media”. Temat niezwykle ważny, bowiem czwarta władza stawiana jest w szeregu obok władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Siła środków masowego przekazu jest tak wielka, że może kształtować politykę oraz społeczeństwo. 

W panelu „Wpływ mediów na rozwój gospodarczy” udział wzięli Robert Andrzejczyk – Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Wiceprezes European Travel Commission, Wojciech Surmacz – Prezes Zarządu Polskiej Agencji Prasowej S.A. oraz Maciej Wośko – Redaktor naczelny miesięcznika „Gazeta Bankowa” i portalu wGospodarce.pl. Dyskusję poprowadził Adrian Stankowski – Dziennikarz Telewizji Republika, publicysta Gazety Polskiej, portalu niezależna.pl. 

Różnorodność środków masowego przekazu, niekiedy ich niższa jakość, są przedmiotem nieustającej debaty publicznej. Media mają zasadniczy wpływ na wybory, opinie oraz zachowania całego społeczeństwa, w tym przedsiębiorców. W związku z tym ich wiarygodność i rzetelność są jednym z najważniejszych segmentów budowania sprawnie funkcjonującego państwa, a także jego rozwoju ekonomicznego. Podważanie tej autorytatywności z pewnością może wywołać negatywne skutki nie tylko gospodarcze, ale także społeczne. 

Rynek w Polsce po 1989 roku, ze względu na niskie podatki, był bardzo atrakcyjny nie tylko dla zagranicznych przedsiębiorców, ale także mediów. Większość udziałów na polskim rynku medialnym posiadały zagraniczne koncerny, które były olbrzymią konkurencją dla rodzimych środków masowego przekazu. Dzisiaj, mając wiedzę jak duży wpływ na kwestie gospodarcze, czy ekonomiczne mają telewizja, radio oraz prasa, spotykamy się z terminem repolonizacji mediów. Priorytetową wartością dla czwartej władzy powinno być działanie w interesie państwa, niezależnie od tego czy zgadzają się z aktualnie rządzącą opcją polityczną. 

Mając świadomość jak mass media wpływają na społeczne nastroje, szczególnie niebezpiecznymi zjawiskami są manipulacja, fake news oraz powielanie stereotypów, które w ostatnich latach są coraz bardziej powszechne. Czwarta władza powinna dbać o rzetelny i pozytywny przekaz, który przyczynia się do budowy wspólnoty narodowej i gospodarczej, a także pogłębia stosunki międzyludzkie.
W związku z powyższym, należy sobie uzmysłowić, że media zaangażowane są po różnych stronach dyskursu społecznego, gospodarczego i politycznego, a kluczem do sukcesu jest znalezienie wiarygodnego optimum. 

W drugim panelu z bloku „Media” udział wzięli  Anna Dziedzic – Wiceprezes agencji Świeża Bazylia PR, Witold Jankowski – Prezes ICAN Institute, Adam Kasprzyk – Dyrektor ds. komunikacji i rzecznik prasowy w Grupie LOTOS S.A, Piotr Piotrowski – Redaktor Gość Niedzielny oraz Maksymilian Wysocki – Redaktor w wGospodarce.pl. Dyskusję na temat „Czy media społecznościowe zastąpią media tradycyjne?” poprowadziła Dorota Kania – Redaktor naczelny Telewizji Republika

Dynamiczny rozwój Internetu, zwiększenie szybkości łączy internetowych, wydajności i dostępności sprzętu, a także zmiany społeczne, zwłaszcza pośród najmłodszego pokolenia, wpłynęły na zmiany w funkcjonowaniu rynku mediów. Przyczyniły się również do wzrostu znaczenia nowoczesnych środków przekazu, w szczególności mediów społecznościowych, które swoim zasięgiem wyparły media tradycyjne. 

Zaletą social mediów jest niewątpliwie szybkość zdobywania i rozprzestrzeniania informacji. Obecnie Twitter stał się najbardziej popularnym portalem komunikacyjnym wśród dziennikarzy i polityków, natomiast wśród społeczeństwa – Facebook. Niewątpliwie media te były tworzone głównie z myślą o rozrywce i ułatwieniu komunikacji międzyludzkiej. Obecnie, spełniają również istotną rolę w marketingu, polityce oraz edukacji. 

Jednym z problemów dotyczących mediów społecznościowych i ogólnej dostępności do Internetu jest zjawisko fake news, bowiem dzisiaj każdy z nas może być twórcą własnego contentu. Wiąże się to z tym, że odbiorca nie jest w stanie zweryfikować otrzymanej informacji. Być może rozwiązaniem okaże się pieniądz, czyli dostęp do rzetelnych wiadomości, po opłaceniu subskrypcji na internetowej stronie wybranej redakcji. 

Media tradycyjne, tak jak społecznościowe, mają swoje wady i zalety. Wartością z pewnością jest cenzura, która weryfikuje, czy dana informacja jest prawdziwa i wartościowa. Niestety obecnie mamy coraz mniej czasu na korzystanie z mediów tradycyjnych. Łatwiej, szybciej i precyzyjniej jesteśmy w stanie dotrzeć do informacji, które nas interesują za pomocą telefonów komórkowych i Internetu. 

Media tradycyjne przekazują wyselekcjonowane komunikaty, ale wymagają od konsumenta obserwacji, natomiast social media dają możliwość komentowania i wyrażania emocji. W związku z tym umiejętnie wykorzystywanie mediów społecznościowych, może znacząco podnieść poziom atrakcyjności przekazu, pozostając uzupełnieniem dla mediów tradycyjnych.